Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021р. №439 було внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 05.06.2019р. №483.
Відповідно до нового Порядку ПрАТ «Укргідроенерго» зобов’язали здійснювати купівлю електричної енергії в торговій зоні «острів Бурштинської ТЕС», та продавати її за ціною близько 10 грн/МВт·год постачальникам універсальних послуг (ПУП) в «острові Бурштинської ТЕС» в погодинних обсягах, необхідних для задоволення потреб побутових споживачів, які споживають електричну енергію на території цієї ж торгової зони. А також компенсувати всі витрати ПУПів, які не покриваються тарифом на електроенергію для побутових споживачів, у вигляді плати за послуги із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів.
За попередніми підрахунками збиток ПрАТ «Укргідроенерго» від продажу електричної енергії за новим механізмом PSO становить 2,3 млрд грн.
«Фактично ми отримали нову, так звану, фінансову модель PSO. Коли ми вимушені витрачати отриманий дохід компанії. Продавати дешевше, заради того, щоб купити дорожче у приватного виробника. Це не має нічого спільного з економікою і така модель не передбачає розвитку. Але це рішення акціонера і компанія вимушена його виконувати. Нагадаю, що це 9 (!!!) ітерація змін PSO майже за півтора року, й при цьому не зрозуміло на який період будуть діяти нововведення», - зазначає заступник генерального директора з комерційної діяльності Укргідроенерго Богдан Сухецький.
Крім того, новий Порядок покладання спеціальних обов’язків створює критичний ризик недостатності обігових коштів Товариства. Більше 20 млн грн щоденно необхідно буде авансувати на рахунок ескроу для торгівлі на РДН та ВРД в «острові Бурштинської ТЕС», оплачувати послугу із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів, а також додатково поповнювати фінансову гарантію. В умовах значної заборгованості з боку НЕК «Укренерго» на балансуючому ринку в розмірі 2,4 млрд грн, ПрАТ «Укргідроенерго» опиниться в ситуації, коли не зможе виконувати свої зобов’язання не тільки щодо сплати обов’язкових платежів за новим механізмом PSO та в ринку електричної енергії (купівля електричної енергії, послуги з передачі, диспетчеризації, розподілу тощо), а також зобов’язання перед МФО та перед державою щодо сплати податків, дивідендів та інших обов’язкових платежів до державного бюджету.
Варто також підкреслити, що у зазначеній постанові Кабінетом Міністрів України не визначено джерела фінансування та порядок визначення компенсації, що надається учасникам ринку, на яких покладаються спеціальні обов’язки, чим фактично порушено вимоги п.5 статті 62 Закону України «Про ринок електричної енергії».
- 494