27.11.2017
Протягом багатьох років одним з актуальних питань взаємовідносин між Молдовою та Україною є підписання проекту Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про забезпечення функціонування Дністровського комплексного гідровузла.
Друкувати

Нещодавно відбувся робочий візит  Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана до Республіки Молдова, за участі представників «Укргідроенерго», під час якого сторони дійшли спільних пріоритетів. Ми поспілкувалися із генеральним директором ПрАТ «Укргідроенерго» Ігорем Сиротою щодо особливостей підписання угоди та євроінтеграційного майбутнього двох держав.

‒ Шановний Ігор Григоровичу,  в чому полягає суть цієї Угоди і для якої Сторони вона більш важлива та потрібна: для Української чи Молдавської?

І.С.: Угода про забезпечення функціонування Дністровського комплексного гідровузла потрібна однаково, як для Української, так і для Молдавської сторони.  Для нас дана угода означає можливість підняття рівня буферного водосховища до нормального підпірного рівня на позначку 77.100м. Однак для цього необхідно провести берегоукріплювальні роботи на правому березі території Молдови.

Щодо Молдавської сторони, то для них ця угода означає отримання більшої кількості води і забезпечення кращого екологічного стану річки Дністер нижче буферного водосховища.

Крім того, як і передбачено проектом, Україна забезпечить безпечне і надійне функціонування буферного водосховища, яке розташоване між створами водозливної греблі Дністровської ГЕС і водозливної греблі буферного гідровузла в прикордонних водах на річці Дністер.

‒ Тобто підписання зазначеної Угоди матиме позитивний вплив як на екологію, так і на питання водозабезпечення Республіки Молдова?

І.С.: Саме так. І в даному випадку вони нерозривно пов’язані між собою.

З огляду на те, що берега нижнього водосховища на території Республіки Молдова високі і круті, це призводить до їх інтенсивного переформування за рахунок активації процесів вивітрювання, гідромеханічних впливів, і т.д., тож, для реалізації комплексного використання водних ресурсів буферного водосховища, необхідно виконати роботи по закріпленню берега з боку Республіки Молдова.

Ці роботи необхідні, як для забезпечення загальної стійкості схилу (недопущення зсувів, осипів, вивітрювання, водної ерозії), так і для отримання можливості зарезервувати додатково 6.3 млн. м3 води та відповідно забезпечення збільшення стоку р. Дністер нижче створу греблі буферного гідровузла.

‒ Які саме показники забезпечення Молдавської сторони водними ресурсами пропонує Українська сторона в проекті Угоди?

І. С.: Українська сторона пропонує створити такі умови, щоб у періоди між плановими наповненнями розташованого вище за течією Дністровського водосховища до нормального підпірного рівня, а також попуску водопілля та повені, після підняття позначки рівня буферного водосховища до нормального підпірного рівня + 77.100м, постійна витрата води в річці нижче створу водозливної греблі буферного гідровузла не була меншою ніж 130 м3/сек при 60-70% забезпеченості припливу і 100 м3/сек при 80% і вище забезпеченості припливу до Дністровського водосховища.

‒ Чи передбачено проектом Угоди будівництво Верхньодністровського каскаду ГЕС?

І.С.: Ні. Питання будівництва Верхньодністровського каскаду ГЕС жодним чином у проекті Угоди не висвітлюються та не регулюються.

‒ А на якій стадії знаходиться проект будівництва Верхньодністровського каскаду ГЕС?

І.С.: ПрАТ «Укргідроенерго» в 2017-2018 рр. планує провести необхідний обсяг вишукувальних робіт та розробити техніко-економічне обґрунтування  можливості будівництва каскаду ГЕС на Верхньому Дністрі. Всі ці роботи будуть проводитись у повній відповідності із чинним законодавством України, в тому числі, що регламентує будівельну та природоохоронну діяльність.

Звертаємо увагу, що це будуть не будівельні роботи, а роботи, пов’язані із науковими вишукуваннями в місцях, щодо яких  відсутні заборони в чинному законодавстві.

18.06.2017 року набрав чинності  Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" № 2059-VIII, який встановлює засади оцінки впливу на довкілля у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля.

Під  процедуру оцінки впливу на довкілля підпадає і рішення щодо  будівництва каскаду ГЕС на верхньому Дністрі. При цьому, стаття 14 Закону передбачає також процедуру оцінки транскордонного впливу на довкілля.

Станом на поточну дату, ПрАТ «Укргідроенерго» розпочало роботу з підготовки Повідомлення про плановану діяльність щодо будівництва каскаду ГЕС на верхньому Дністрі, з метою проведення процедури оцінки впливу на довкілля, в тому числі, і в транскордонному аспекті.

В рамках підготовки Повідомлення, ПрАТ "Укргідроенерго" проводить заходи, направлені на проведення наукових досліджень в районі верхнього Дністра. 

За результатами досліджень, наукові висновки будуть включені до Повідомлення про плановану діяльність з метою проведення громадських обговорень та експертних консультацій з Молдавською стороною відповідно до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті  (Конвенція Еспо).

 

Прес-служба Укргідроенерго

Поділитися: