- У 2021 році було запроваджено нову фінансову модель PSO. Як це позначилося на роботі компанії?
PSO, як ми знаємо, це механізм підтримки побутових споживачів електроенергії, покладений на організацію законодавством або договором надання послуги, що становить загальносуспільний інтерес. З січня по вересень 2021 року Укргідроенерго продовжувало виконувати спеціальні обов’язки, покладені Постановою Кабінету Міністрів України від 2019 року. Відповідно, 30% прогнозного обсягу відпуску електричної енергії на гідроелектростанціях ми продавали за двосторонніми договорами на електронних аукціонах гарантованому покупцю за ціною 10 грн/МВт·год.
А вже з 1 жовтня було запроваджено фінансову модель PSO відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2021 року. Ця модель принципово відрізняється від попередньої, адже на компанію покладено обов’язок оплачувати ДП «Гарантований покупець» послугу із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів. Таким чином ми допомагаємо державі зменшити навантаження на тариф за електроенергію, а населенню України отримувати меншу суму до сплати у платіжці.
Укргідроенерго здійснює цю оплату своєчасно, у встановлені договором строки.
- Минулого року компанія активно продавала електроенергію на електронних аукціонах.
Так, протягом 2021 року ми здійснювали продаж електроенергії за двосторонніми договорами на електронних аукціонах ТБ «Українська енергетична біржа». З початку року було укладено 265 договорів з 57 контрагентами.
- На якому з ринків Укргідроенерго реалізувало найбільше електроенергії у минулому році?
Найбільше електричної енергії було реалізовано на ринку «на добу наперед» (РДН) та внутрішньодобовому ринку (ВДР).
- У 2021 Укргідроенерго відігравало надзвичайно важливу роль на балансуючому ринку.
Так, протягом року ми були одним з основних гравців на балансуючому ринку електроенергії. Через стрімке зростання потужності сонячних та вітряних електростанцій, саме за рахунок високоманеврових потужностей ГЕС та ГАЕС в першу чергу відбувалося балансування енергосистеми. Крім того, починаючи з кінця липня 2021 року в об'єднаній енергосистемі (ОЕС) України спостерігається дефіцит доступної генеруючої потужності, обумовлений недостатніми обсягами постачання вугільної продукції на склади теплових електростанцій, що призводить до завантаження наших станцій.
- Як компанія працювала на ринку допоміжних послуг?
Ми є активними учасниками ринку допоміжних послуг та надаємо резерви автоматичного і ручного відновлення частоти (так званого вторинного регулювання). На сьогодні зі 103 гідроагрегатів компанії – 59 вже сертифіковані для надання допоміжних послуг. Плануємо, що у 2022 році ще 13 агрегатів отримають цю сертифікацію.
- Як діяло Укргідроенерго на роздрібному ринку електричної енергії?
Тут тривала робота в частині врегулювання відносин з операторами систем розподілу/операторами системи передачі (ОСП/ОСР) щодо спільного використання технологічних електричних мереж. А також ми уклали договори про спільне використання мереж ще з двома операторами системи розподілу.
- Укренерго та Гарантований покупець мають борги перед Укргідроенерго. Що компанія робила для вирішення цих питань?
Так, справді, ми маємо боржників, тому протягом 2021 року вели активну претензійно-позовну роботу. Розпочали позовну діяльність щодо стягнення нарахований пеней та штрафів з ДП «Гарантований покупець», а також заборгованості з НЕК «Укренерго». Одночасно розпочато досудове врегулювання спору з ОСР щодо оплати послуги з утримання електричних мереж.
- Відомо, що підрозділи Укргідроенерго з комерційної діяльності активно вносять пропозиції змін до законодавчих та регуляторних актів.
Ми мусимо це робити, щоб забезпечити та вдосконалити роботу Укргідроенерго на ринку електричної енергії. Протягом минулого року наші профільні підрозділи від імені компанії виступали ініціаторами відповідних законодавчих та регуляторних змін для покращення ситуації на ринку. Наші фахівці надавали пропозиції, готували проєкти та брали активну участь в обговореннях нормативно-правових актів, що регулюють умови діяльності учасників та взаємовідносини між ними. До уповноважених державних органів ними було подано більше 50 звернень із пропозиціями.
Пресслужба Укргідроенерго
Читайте також:
- 217