3 листопада 2015 року в шахту третього гідроагргату було перенесено статор гідрогенератора-двигуна типу СВО2-1255/255-40 УХЛ4.
Статор – це нерухома частина гідрогенератора-двигуна, в обмотці якої під час генераторного режиму механічна енергія обертання ротора перетворюється на електричну, або під час двигунового - електрична енергія, яка подається через вивода на статор, перетворюється на механічну енергію обертання ротора.
Головними складовими ротора є:
1. Корпус статора, який складається 6 секторів;
2. Сердечник статора, який складається приблизно з 250 тисяч статорних сегментів;
3. Обмотка статора,яка складається з стрижнів обмотки (1440 штук) та з’єднувальних шин.
Статор під’єднаний до системи струмопроводів Дністровської ГАЕС через головні та нульові вивода і монтується на фундаменті статора. Укрупнювальне збирання статора є найбільш працевитратною операцією, я саме його протяжність головним чином і визначає протяжність монтажу гідрогенератора-двигуна. Так, загальна монтажна вага статора складає 540 тон.
Вузли і деталі статора запроектовані та виготовлений ДП заводом “Електроважмаш”. Укрупнювальне збирання статора відбувалося на монтажному майданчику Дністровської ГАЕС, роботи виконував ТОВ “Дністер-СГЕМ” - підрозділ ТОВ “Дніпро-СГЕМ”.
Збирання статора розпочато 21 квітня 2014 року. Корпус статора було зібрано в кільце 08 липня 2014 року, після чого розпочався етап розгонки та вставлення призм, які слугують для фіксації сердечника статора. Встановлення призм завершено 24 жовтня 2014 року. Шихтовка сердечника статора разом з опресовками, випробуваннями, роботами по коригуванню форми сердечника, приваркою косинок та затягуванням на шпильки завершилась 17 квітня 2015 року. Надалі монтажниками було розпочато укладання обмотки статора, яка разом з пайкою головок стрижнів, встановленням бандажних кілець, з’єднувальних шин, ізоляційними роботами, запіканням обмотки, розклиновкою та серією випробувань фактично завершена 01 листопада 2015 року.
Тиждень тому в шахту гідроагрегату було перенесено ротор. Загальна монтажна вага ротора складає 780 тон, не враховуючи вагу вала для переносу ротора та траверси. Саме ротор визначає вантажопідіймальність монтажного крана Дністровської ГАЕС (840 тон).
ДИВИТИСЬ 3D ВІЗУАЛІЗАЦІЮ ЗБИРАННЯ ГІДРОАГРЕГАТУ ДНІСТРОВСЬКОЇ ГАЕС (на прикладі ідентичного ГА №2)
Довідково
Перший гідроагрегат потужністю 324 МВт у турбінному та 421 МВт у насосному режимах введено у промислову експлуатацію в кінці 2010р. Гідроагрегати №2 та №3 заплановано ввести в промислову експлуатацію у 2015 та 2016 відповідно. Таким чином буде завершено будівництво першої черги Дністровської ГАЕС у складі трьох гідроагрегатів. Згідно проекту Дністровська ГАЕС буде складатися із 7-ми гідроагрегатів загальною потужністю 2268 МВт в генераторному режимі та 2947 у насосному.
Основним замовником будівництва Дністровської ГАЕС є ПАТ "Укргідроенерго". Все обладнання, більшість якого є унікальним та не має світових аналогів, виготовляється вітчизняними машинобудівельниками, зокрема, ВАТ "Турбоатом", ДП "Електроважмаш" та ВАТ "Запоріжтрансформатор".
Унікальність станції у тому, що вона працює в режимі «насос – турбіна» та дозволяє використовувати акумульовану в нічний час енергію для виробництва електроенергії під час пікових навантажень на мережу. Протягом літа та осені на станції повинні завершитися всі роботи на шахті другого гідроагрегату, які дадуть можливість виконати монтаж турбіни та генератора.
По завешенню будівництва Дністровська ГАЕС забезпечить підвищення надійності енергопостачання та розширить можливості енергосистеми держави. Зокрема, існує технічна можливість підтримувати якісну електроенергію, як по лінії 330 кВ в Молдову, так і по лінії 400 кВ в Румунію, виділивши на ці лінії окремо один або два блоки ГАЕС, ізольовано від України. Завершення будівництва посилить енергетичну конкурентноспроможність України, зміцнить енергетичну безпеку.
Дністровська ГАЕС має стати не лише найбільшою гідроакумулюючою станцією Європи, а й шостою за масштабами гідроенергетики в світі.
На будівництві задіяні майже 2 тис. вітчизняних будівельників.
- 63