Все буде Україна!

«Оперативник – це не професія, а образ життя», - Юрій Шульга

«Оперативник – це не професія, а образ життя», - Юрій Шульга

02-06-2020
Безпечна та злагоджена робота гідроелектростанції – це заслуга оперативно-диспетчерської служби. Ці люди повинні бути готові до будь-яких ситуацій, адже від них залежить не тільки безперебійність подачі електроенергії, але ще й життя працівників станції і жителів міста. Вони майстри своєї справи! Про звичайні будні оперативників та особливості їх надскладної роботи розповів Юрій Шульга.

- Юрій, розкажіть, будь ласка, про свій професійний шлях на Канівській ГЕС?

- Влаштувався я на Канівську ГЕС до електротехнічного цеху електромонтером дільниці власних потреб у 2006 році. Згодом, в 2008 році, перевівся в оперативно-диспетчерську службу. З 2019 року працюю начальником виробничо-технічного відділу.

- Ви працювали оперативником на Канівській ГЕС. Професія не з легких. Розкажіть, будь ласка, що входило у коло ваших обов’язків.

- Я пропрацював оперативником 11 років. За цей досить довгий та плідний період  я досконало вивчив електростанцію та її устаткування. Щодо кола обов’язків, то оперативний персонал займається експлуатацією всього обладнання станції, виконує роботи з керування та перемикань, а також ліквідації аварій та технологічних порушень обладнання станції.

- З чого розпочиналась Ваша робоча зміна?

- На станцію потрібно було приходити заздалегідь до початку чергування і починався робочий час з приймання – здавання зміни. Це доволі важлива процедура, яка заключалась в ознайомленні зі схемою та режимом роботи устаткування, також потрібно було переглянути всі записи в оперативному журналі, в журналі розпоряджень зробленими за час після мого останнього чергування, та ознайомитися з іншими документами. Необхідно було дізнатися про стан устаткування, про зміни в схемах, про всі розпорядження і вказівки, що стосуються експлуатації Канівської ГЕС, дізнатись про те, яке устаткування потребує додаткового нагляду або спеціального режиму. Особисто перевірити комутаційну апаратуру, режимні ключі та ін.

Також начальник зміни, в обов’язковому порядку, інструктував підпорядкований персонал про подальші плани роботи на період чергування. І тільки після цього відбувалося приймання зміни.

- Чи були у Вас спеціальні навчання чи тренування, коли ви тільки влаштувались на оперативну службу? Як вони проходили?

- Так, як тільки я влаштувався на роботу, зразу ж розпочався довгий процес навчання, тривалістю понад 3 місяці, з подальшою перевіркою знань та протиаварійними тренуваннями. Під час навчання проходило перше знайомство з обладнанням Канівської ГЕС та особливістю його експлуатації.

До речі, я вперше побачив величезні гідроагрегати на Дніпровській ГЕС, коли ще навчався у виші. Ці велетні своїми масивними формами водночас неймовірно вражали та надихали! З кожним днем цікавість моя зростала! Тому, я однозначно вирішив пов’язати своє життя з гідроенергетикою.

- Чи залишились у Вас спогади про першу перевірку знань?

- Так, звісно пам’ятаю! Я повинен був розповідати, до мінімальних подробиць, як провести електрон від генератора і аж до ВРУ 330 кВ. А, щоб правильно дати відповідь, необхідно знати досконало обладнання станції та й саму станцію в цілому. Також протягом всього часу роботи на цій посаді ми згідно з графіком проходили тематичні тренування, а саме, протипожежні, протиаварійні, з цивільного захисту, тренування з надзвичайних ситуацій та багато-багато інших. Потрібно було постійно удосконалювати свої навики.

- Професія оперативника є надзвичайно важкою, адже потребує великого обсягу знань, зосередженості, миттєвої реакції та швидкої роботи. Звідки Ви знали як діяти в тому чи іншому критичному випадку?

- Більшість випадків описані в інструкціях з ліквідації аварії на технологічному обладнанні. Тобто потрібно не просто  взяти вивчити, як то кажуть зазубрити, а ще й добряче розібратись та зрозуміти. 

- Чи відчували ви страх в процесі роботи працюючи оперативником?

- Ну, перший місяць, як тільки прийшов було доволі не по собі. Величезна відповідальність і все фактично залежить від тебе та як ти будеш діяти в тому чи іншому випадку. Тому що перші дії завжди покладені на оперативну службу, а потім уже, в залежності він характеру, наслідків технологічного порушення або аварії йде регламент повідомлень. Наприклад, якщо це аварійна ситуація, то доповідь повинна звучати терміново. Спочатку  ми повідомляємо, а потім оцінюємо ситуацію та ухвалюється рішення про подальші дії.

- З чим можна порівняти роботу в оперативній службі?

- На мою думку, це величезний екстрим разом з тотальною дисципліною! Завжди потрібно бути напоготові, оскільки в будь-яку хвилину може щось трапитись! Тож я сміливо можу порівняти оперативників з супер героями з фантастичних кінофільмів, які завжди першими примчать на допомогу!

- Ви, порівняли оперативників з супергероями, які завжди прийдуть на допомогу! А чи були такі випадки, що оперативники рятували людину?

- Так, бували різні випадки, в тому числі і коли оперативний персонал надавав людям першу медичну допомогу. До речі, в нас постійно проходять тренування з надання першої медичної допомоги, адже наша робота з підвищеним рівнем небезпеки, оскільки велика кількість обладнання знаходиться під напругою. Також, в нас на станції, в кабінеті охорони праці, знаходиться тренажер-торс, для серцево-легеневої реанімації, працівники жартома назвали його «Максимка». Ми на ньому відпрацьовуємо практичні навички з надання першої медичної допомоги.

- Яка кількість людей працює в оперативно-диспетчерській службі?

- Оперативна служба складається з п’яти вахт по 7 осіб. Тобто На зміні працюють чотири вахти, одна – резервна.

Також, бували такі випадки, що терміново викликали на роботу. Пам’ятаю, в мене був вихідний день, зима! Вирішив я зранку піти на риболовлю, а на телефоні залишилось 3% заряду, буквально на один дзвінок. Зробив лунку, сиджу собі, спокійно рибачу. І тут дзвінок! Начальник оперативної служби викликає на роботу. Швидко збираюсь і з усім рибальським обладнанням  біжу на терміновий виклик.

- За яким графіком Ви працювали?

- Ми працювали за таким графіком: сьогодні - з 8:00 до 20:00, завтра у 20:00-8:00 і потім відсипний-вихідний.

- Розкажіть, будь-ласка, як змінилась оперативно-диспетчерська служба в нових умовах ринку?

- На теперішній час, станція бере участь у ринку допоміжних послуг по регулюванню частоти, активної та реактивної потужності. Нещодавно проходили випробування генеруючого обладнання станції на критерії відповідності вимогам ринку. На Канівській ГЕС кардинально змінився режим роботи станції та структура оперативно-диспетчерського керування, а саме: збільшилась кількість включень-відключень генеруючого обладнання; введено системи регулювання активної потужності та частоти, яка дозволяє регулювання станцією диспетчерами НЕК України; посилився контроль за експлуатацією обладнання.

- В якому виші ви навчались та які науки опановували, щоб стати висококваліфікованим спеціалістом?

- Навчався я на інженера-гідроенергетика в Запорізькій державній інженерній академії. Професія вимагає великого обсягу знань, уважності та точності. Тож вивчав я і гідрологію, і основи електротехніки, гідротехнічні споруди, гідротурбінне обладнання, також електричну частину станції та підстанції.

- На вашу думку, чи кожен зможе працювати в оперативній службі? Що можете порадити майбутнім колегам які прагнуть опанувати дану професію?

- В оперативній службі не кожен зможе працювати! На мою думку, перед тим як влаштовуватись на таку роботу потрібно кожному проходити психо-фізиологічний відбір. Тобто необхідно щоб людина при екстренному випадку не панікувала, а діяла спокійно та урівноважено. Тому що бувають різні ситуації, під час яких не можна втрачати пильність, а необхідно холоднокровно оцінювати стан випадку та швидко діяти.

А в загалі то, потрібно любити цю справу, бути ініціативним, і хотіти цим займатись!

Розмову вела Марина Москаленко, пресслужба Канівської ГЕС

Поділитися: