Все буде Україна!

Верховна Рада України позбавила Укргідроенерго та Енергоатом можливості конкурувати із приватними виробниками електроенергії на ринку

Верховна Рада України позбавила Укргідроенерго та Енергоатом можливості конкурувати із приватними виробниками електроенергії на ринку

15-02-2022
У листопаді 2021 року Верховною Радою України було прийнято за основу проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку систем накопичення енергії», № 5436-д), яким пропонується доповнити Закон України «Про ринок електричної енергії» поняттями накопичення енергії, накопичувач енергії та оператор накопичувача енергії. 15 лютого 2022 року ВРУ ухвалила даний проєкт Закону, згідно з яким ГАЕС було виключено із визначення «оператор системи накопичення енергії».

Основною метою даного проєкту закону є запровадження механізмів, які б дали можливість стабільно працювати енергетичній системі України в умовах інтенсивного розвитку відновлювальних джерел енергії (ВДЕ) – сонячних та вітрових електростанцій, які характеризуються негарантованим, змінним графіком генерації електричної енергії впродовж доби, а також значними сезонними коливаннями обсягів виробництва.

Згідно проєкту закону гідроакумулюючі електростанції (ГАЕС), якими управляють державні виробники електричної енергії Укргідроенерго та Енергоатом, були визначені, як системи накопичення енергії (СНЕ) і передбачені цим проєктом закону стимули впровадження СНЕ на українському ринку електроенергії – застосовувались і для ГАЕС.

Проте, 15 лютого 2022 року Верховна Рада України ухвалила даний проєкт Закону в другому читанні та в цілому із правкою Комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг, згідно з якою ГАЕС було виключено із визначення «оператор системи накопичення енергії».

В результаті цього, проєкти ГАЕС державних виробників електричної енергії Укргідроенерго та Енергоатом, які технологічно також є найпоширенішою формою зберігання енергії (95% усіх наявних технологій у світі), позбавлені інвестиційної привабливості на відміну від приватних виробників електричної енергії.

Неврахованим залишилось те, що компанія Укргідроенерго вже здійснює будівництво масштабного проєкту Дністровська ГАЕС зі встановленою потужністю 2268 МВт та перебуває на порозі реалізації проєкту з будівництва Канівської ГАЕС, потужністю 1000 МВт, а компанією Енергоатом заплановано подальшу розбудову Ташлицької ГАЕС.

При цьому, проєкт третьої черги будівництва Дністровської ГАЕС передбачає більше 80% його вартості під замовлення українським виробникам електромеханічного обладнання – Українським енергетичним машинам. Крім того, до реалізації проєкту планується залучити біля 20 тисяч українських спеціалістів.

Наголошуємо, що відповідним розпорядженням Кабінету міністрів України у грудні 2020 року вказані вище проєкти визначено як пріоритетні для держави, проте сьогоднішнє виключення Верховною Радою України об'єктів ГАЕС із визначення "оператора системи накопичення енергії" робить їх інвестиційну привабливість неконкурентною.

На сьогодні державні виробники електричної енергії Укргідроенерго та Енергоатом – є єдиними виробниками електричної енергії, які виконують покладені на них державою спеціальні обов'язки на ринку електричної енергії, забезпечуючи здешевлення електричної енергії для населення.

При цьому, Укргідроенерго є одним із найбільших платників податків до бюджету та дивідендів. При виключенні об'єктів ГАЕС із визначення "оператора системи накопичення енергії" збиток Компанії тільки за 2022 рік оцінюється в сумі близько 670 млн грн, які не будуть направлені в розбудову енергетичної незалежності нашої держави, і з цих коштів державний бюджет не отримає виплат у вигляді податків та дивідендів.

Пресслужба Укргідроенерго

Читайте також:

Поділитися: