Та вже майже протягом 90 років однією із візитівок Запоріжжя є ДніпроГЕС. Гідроспоруда була збудована на початку XX століття для подачі промисловим підприємствам міста та населенню електрики. В результаті будівництва ДніпроГЕСу на Дніпрі були ліквідовані природні пороги, після чого головна водна артерія України значно змінилася.
У 1929-1932 рр. було розроблено генеральний план «Великого Запоріжжя». Генпланом передбачалося створення семи районів - Олександрівська, Воскресенки, району Дніпрокомбінату, Павло-Кичкаса, Кичкаса, острова Хортиці і резервного району Бабурка. За роки довоєнних п'ятирічок Запоріжжя перетворилося на велике місто, яке розросталося та впевнено розвивалося.
Символом індустріалізації не тільки Запоріжжя, а й усієї Східної Європи стало будівництво ДніпроГЕС. Саме завдяки першому закладеному у фундамент Дніпровської гідроелектростанції каменю, у Запоріжжі почали будуватися такі виробництва як Завод листових сталей (сьогодні «Запоріжсталь»), Завод феросплавів, Завод інструментальних сталей (нині «Дніпроспецсталь»), Запорізький метизний завод, Моторобудівний завод (нині «Мотор Січ»), а також коксохімічний, алюмінієвий та магнієвий заводи. Більшість цих підприємств продовжують функціонувати й донині, забезпечуючи тисячі містян робочими місцями та стабільним доходом, а економіку міста – фінансовими надходженнями.
Попри багату історію Дніпровська ГЕС відповідає на виклики сьогодення, обумовлених необхідністю впровадження останніх досягнень науки і техніки підприємствами. У 2018 році стартувала масштабна реконструкція флагмана вітчизняної гідроенергетики. Так на Дніпровській ГЕС-1 відбувається відновлення гідроагрегатів №2 та №3, а на Дніпровській ГЕС-2 – триває реконструкція гідроагрегату №16. Роботи з реабілітації обладнання мають завершитися у 2021 році. Після встановлення на об’єкті нового оснащення, передусім, зросте робоча потужність станції. Окрім того, в процесі реконструкції ДніпроГЕСу впроваджується низка сучасних «зелених» рішень.
У найближчій перспективі стартує й капітальна реконструкція гідротехнічних споруд станції, в результаті чого символ та окраса Запоріжжя зможе впевнено та безаварійно працювати упродовж наступних п’ятдесяти років.
Хортицькі скелі, могутній ДніпроГЕС та найглибший шлюз у Європі - ось від чого захоплює дух у кожного туриста і місцевого мешканця.
Для сучасних містян ДніпроГЕС не лише архітектурна пам’ятка та хрестоматійна візитка. Без перебільшення, це - частина їх життя. Перетинаючи Дніпро автодорожнім переїздом через греблю гідроелектростанції, вони прямують зранку на роботу, а ввечері повертаються додому, відвідують родичів та друзів.
На баланс Дніпровської ГЕС автодорожній переїзд передано у 2010 році у незадовільному технічному стані. У 2019-му проведено його масштабний ремонт. Мешканці Запоріжжя добре пам’ятають, як удень і вночі на греблі проводилися ремонтні роботи. Заміну асфальту виконували поетапно, залишаючи для руху транспорту дві дорожні смуги. На сьогодні необхідно вжити усіх можливих заходів для подальшої безпечної експлуатації автодорожнього переїзду упродовж наступних 2-3 років. За цей час має бути реалізований проєкт будівництва у Запоріжжі нових мостів, що, в свою чергу, дозволить повністю закрити переїзд через греблю ДніпроГЕС на повномасштабну реконструкцію. А тим часом фахівцями профільних установ вже розпочато технічне обстеження автопереїзду, яке має на меті розробку сучасних проєктних рішень для реконструкції. Вони дадуть відповідь на питання, яким саме має бути новий мостовий переїзд через ДніпроГЕС у сучасному славетному місті Запоріжжя.
Пресслужба ДніпроГЕС
Читайте також:
Нацбанк випустив пам’ятну монету із зображенням ДніпроГЕС
На Дніпровській ГЕС розпочато роботи зі збирання статора генератора
- 507