Валерію Володимировичу, насамперед розкажіть, чим займається Український науково-дослідний та проєктний інститут металевих конструкцій ім. В.М. Шимановського?
Створено наш інститут у 1944 році як Особливе проєктне бюро для відновлення зруйнованих мостів та інших інженерних споруд України. З перших років своєї діяльності інститут став носієм передових наукових та конструкторських ідей. Авторитетність інституту як центру проєктування сталевих конструкцій базується на тому, що він не копіював, а розробляв нові прогресивні конструкції, про які можна говорити словами «вперше у світовій практиці». Окрім того, Інститут створив унікальну базу даних проєктних рішень мостів, телевеж, елінгів та великопрогонових будівель.
Ці розробки проводилися для об’єктів в Україні?
Не тільки. Ми долучалися до будівництва найбільших та унікальних об'єктів на територіях Індії, Китаю, Єгипту, Болівії, Алжиру, Нігерії, Радянського Союзу та багатьох інших країн.
А Інститут брав участь у відновленні мосту Дніпровської ГЕС після його руйнування під час 2-ої Світової Війни?
Ні, ми вже долучилися до реконструкції дорожнього переїзду через греблю, аванкамеру і шлюзи ДніпроГЕСу у 1974 році. Загалом, ця реконструкція була закінчена у 1977 році, а до розробки даного проєкту долучалися інститути «Укргідропроект» та «УкрНДІпроектстальконструкція».
Наразі Ви співпрацюєте з Укргідроенерго?
На сьогоднішній день ми співпрацюємо з Укргідроенерго в частині підтримки автодорожнього переїзду Дніпровської ГЕС в належному технічному стані. Зокрема, Інститут виконує обстеження мостових споруд та розробляє проєкти необхідних ремонтних заходів. Також нині ми виконуємо обстеження мостового переходу на Дністровській ГЕС.
Коли здійснювалася перевірка та оцінка технічного стану металевих конструкцій мосту ДніпроГЕСу?
У 1986-1987 роках, після 9 років експлуатації, у зв'язку із введенням нових норм на проєктування мостів, інститут «УкрНДІпроектстальконструкція» ініціював та провів детальне обстеження металевих прогонових будов автопереїзду, ригелів, опорних частин та опор. В результаті цього обстеження було виявлено ряд суттєвих дефектів і пошкоджень, усунути які повинна була служба експлуатації. За результатами було видано рекомендації по усуненню дефектів.
Ці дефекти було усунено?
На жаль, ні. У 1992 році при повторних обстеженнях конструкцій знову було відзначено невиправлені недоліки, виявлені під час попереднього обстеження автопереїзду.
До речі, служба експлуатації в той період не була створена. За результатами обстежень 1992 року видано робочі креслення щодо посилення дефектних конструкцій. Постійне спостереження й контроль за подальшим станом конструкцій автопереїзду не були організовані, тому серйозні дефекти та пошкодження виявлялися також і при проведенні подальших обстежень.
У 2010 році автопереїзд через ДніпроГЕС передано на баланс Укргідроенерго. Після цього проводилися перевірки?
Звичайно. У 2013 році наш Інститут провів обстеження всіх споруд автодорожнього переїзду ДніпроГЕС, за виключенням земляної вставки. За результатами обстеження прийнято технічні рішення та розроблено відповідні робочі креслення з усунення виявлених дефектів. Наразі ремонтні роботи виконано частково. При цьому, на жаль, окремі дефекти, значно збільшилися, поглибилися і подекуди, набрали загрозливих розмірів.
Зазначу, що цьогоріч проводяться обстеження. Ми маємо на меті виявити всі дефекти конструкцій та надати рекомендації щодо подальшої безпечної експлуатації мостового переходу по спорудах греблі ДніпроГЕСу.
Які методи використовують Ваші спеціалісти при здійсненні перевірки стану металевих конструкцій мосту?
Основою для оцінювання технічного стану конструкцій мосту є класифікація експлуатаційного стану його елементів (класифікація експлуатаційних станів елементів мостів згідно ДСТУ – Н Б В.2.3 – 23 – 2012 – прим. редактора).
Розкажіть, будь ласка, детальніше, які бувають стани.
Загалом, визначається 5 станів конструкцій: справний, при якому елемент відповідає всім вимогам проєкту й чинних норм експлуатації та обмежено справний – елемент частково не відповідає вимогам проєкту, проте не порушуються вимоги ані першої, ані другої груп граничних станів. Також визначається працездатний стан, при якому елемент частково не відповідає вимогам проєкту, проте не порушуються вимоги першої групи граничних станів. Можливе порушення другої групи граничних станів, якщо це не обмежує нормального функціонування споруди. Окрім того, є ще обмежено працездатний стан. Тобто, існує часткове порушення вимог першої групи граничних станів та порушуються вимоги другої групи граничних станів. А сама споруда експлуатується в обмеженому режимі і вимагає спеціального контролю за станом її елементів. Ну і, звичайно, непрацездатний стан, при якому елемент не відповідає вимогам першої групи граничних станів і з'ясовується неможливість їх задоволення, що свідчить про необхідність припинення експлуатації споруди.
І в якому стані наразі перебуває міст ДніпроГЕСу?
Відповідні висновки щодо оцінки технічного стану елементів мостових споруд через Дніпровську ГЕС будуть зроблені після обстеження комплексу споруд, з яких складається автодорожній переїзд.
Наразі обстеження ще не виконано у повному обсязі, але низка металоконструкцій прогонових будов автопереїзду по спорудах греблі, зокрема прогонові будови 1932 й 1977 років, та естакади спряження греблі з лівим берегом знаходяться в обмежено працездатному і непрацездатному станах. Тобто, вони потребують невідкладного капітального ремонту.
Які роботи там необхідно виконати?
Насамперед необхідно виконати підсилення окремих несучих конструкцій. Наразі задля уникнення аварійних ситуацій введено обмеження навантажень від автотранспорту.
Варто підкреслити, що з метою безпечної експлуатації греблі Дніпровської ГЕС у майбутньому підтримувати її мостові споруди у належному технічному стані необхідно постійно.
Як щодо співпраці з Укргідроенерго у майбутньому?
Інститут розглянув можливість розроблення кількох варіантів проєктних рішень з реалізації проєкту реконструкції автодорожнього переїзду в рамках реконструкції ДніпроГЕС в цілому. Це передбачає наступне трьохстадійне проєктування, а саме техніко-економічне обґрунтування, проєкт та робоча документація. Наразі договір на виконання цих робіт ще не укладено, але ми працюємо у цьому напрямку.
Довідка:
На баланс Укргідроенерго автомобільний переїзд через греблю ДніпроГЕС передали в 2010 році, до того часу він був зоною відповідальності міста. У 2010-2013 роках фахівцями галузевих інститутів виконані обстеження його технічного стану, які показали, що міст потрібно закривати на реконструкцію.
Виходячи з аналізу результатів обстеження та проведених розрахунків, розроблено проєкт реконструкції мосту, який пройшов державну експертизу у складі проєкту реконструкції «ГЕС Укргідроенерго. Реконструкція. ІІ черга. Коригування», затвердженого Кабінетом Міністрів України у грудні 2016 року.
Так, в рамках реалізації проєкту реконструкції гідроелектростанцій Укргідроенерго у 2017 році на автодорожньому переїзді розпочалися ремонтні роботи. На естакаді через шлюзи усунено дефекти та виконано антикорозійний захист прогонової будови й металоконструкцій, посилено бар’єрне огородження, виконано ремонт перил та відновлено антикорозійне покриття.
Задля запобігання руйнуванню основних несучих металоконструкцій під впливом води у 2018 році замінено зношені деформаційні шви на нові водонепроникні. У серпні 2018 року розпочато ремонтні роботи мосту через аванкамеру, на якому були виконані аналогічні роботи.
У 2019 році відбувся ще один етап ремонту автопереїзду через греблю ДніпроГЕС. Зокрема, знято повністю асфальтобетонне покриття по всьому мостовому переходу, укріплено бетонні конструкції, металеві конструкції та повздовжню тріщину в залізобетонній плиті проїжджої частини довжиною більш ніж 600 метрів.
Водночас профільні інститути надали чіткі рекомендації по обмеженню навантажень на конструкції мосту, при дотримані яких виконані ремонтні роботи дозволять безпечно експлуатувати автопереїзд упродовж 2-3 років. Цим обмеженням встановлено ваговий (до 3,5 тон) та швидкісний (не більше 40 км/год) режими. Відповідні дорожні знаки на автопереїзді встановлено. На жаль, систематичні порушення з боку водіїв вагового та швидкісного режимів призводять до інтенсивного руйнування асфальтобетонного покриття та негативно впливають на конструкції споруди в цілому.
Загалом, для повної реконструкції й модернізації автопереїзду та самої греблі, що дозволить продовжити термін їх експлуатації щонайменше на 50 років, необхідне повне перекриття транспортного руху через автопереїзд по цій гідроспоруді. В умовах майже повної відсутності альтернативних переправ через Дніпро, це неминуче призведе до транспортного колапсу в місті.
Варто підкреслити, що Укргідроенерго неодноразово зверталось в місцеві органи самоврядування, міністерства та відповідні відомства, аби йому надали можливість перекрити мостовий перехід для повної реконструкції. Проте на сьогоднішній день таку можливість компанія не отримала, оскільки ще не введено в експлуатацію нові мостові переходи через острів Хортицю.
Пресслужба Укргідроенерго
Читайте також:
Ретроспектива експлуатації автопереїзду через греблю ДніпроГЕС
Віктор Кучер: Переїзд через греблю ДніпроГЕС руйнується через недотримання вагового режиму
Дорога через ДніпроГЕС: безпека експлуатації та діалог з громадськістю
- 247