Олексій Нікітін: «Найважливішим є сектор двосторонніх договорів. Він дозволяє укладати контракти, що залучають нові інвестиції в галузь»

06-03-2019
На Українському енергетичному форумі директор департаменту з комерції Укргідроенерго розповів про затримки в розробці нормативно-правової бази і тестування програмного забезпечення для роботи у новому енергоринку.

26-28 лютого в Києві проходив енергетичний форум, на якому спікери виступали з доповідями про новий енергетичний ринок та останні законодавчі зміни.

Зокрема, йшлося про те, що реформа ринку буде складатися з двох етапів. Перший – лібералізація роздрібного ринку електроенергії, другий – лібералізація оптового ринку.

Кінцевою метою реформи є оптовий ринок електроенергії, що характеризується певними сегментами. Найперша: бізнес-споживачі зможуть напряму купувати у виробника електроенергію, – так звані «двосторонні договори». Друга складова – ринок «на добу вперед», тобто договір буде діяти один операційний день. «Внутрішньодобовий ринок» – третя складова, що дає можливість укладати контракт на постачання електроенергії у форматі «сьогодні на сьогодні». Четвертий та п’ятий сегменти – «балансуючий ринок» та ринок допоміжних послуг.

«Нова модель ринку складніша. У ній з’являється багато нових учасників та сегментів. Одразу хочу підкреслити, що найважливішим є сектор двосторонніх договорів. Він дозволяє укладати контракти, які дають можливість планувати свої витрати та прибутки на тривалий період, що дозволяє залучати нові інвестиції в галузь, – зазначив директор департаменту з комерції Укргідроенерго Олексій Нікітін. – Всі інші сегменти є допоміжними або для учасників, або для ринку двосторонніх договорів, як балансуючий ринок допоміжних послуг. Без цих додаткових сегментів він (ринок, прим.ред.) не функціонує. У разі невиконання усіх правил в організації двостороннього ринку, а лише впроваджуючи балансуючий та «на добу вперед», реформа втрачає ефективність та зміст».

«Щодо повномасштабного ринку. Сьогодні ми спостерігаємо відсутність інструментів для довгострокової торгівлі електроенергією. Так, в процесі розробки знаходиться порядок проведення електронних аукціонів, проте він підлаштований під вимоги закону, що висунуті до держкомпаній, зокрема Енергоатому та Укргідроенерго. Насправді такий майданчик необхідно створити для усіх бажаючих, він має бути зручним та доступним. Більше навіть для покупців, аніж продавців ресурсу» – зазначив директор департаменту ПрАТ «Укргідроенерго».

Представник компанії також виокремив основні переваги публічного повномасштабного ринку, серед яких можливість розрахувати ціни на електроенергію в майбутньому; доступ до стандартизованого продукту, що забезпечує максимальну ліквідність і доступ до найбільш привабливих пропозицій на ринку без довгострокових переговорів; швидкі розрахунки за угодами завдяки системі фінансових гарантій;  мінімальний платіж за участь в аукціоні та мінімальний платіж за укладання угоди.

«Тільки такий майданчик із щоденним доступом до біржових платформ та аукціонів надасть можливість будувати власну стратегію покупки та/або продажу для обох сторін ринкових відносин. Варто пам’ятати, що ціна, яка складається на електронних аукціонах також формує ринкову ціну. Це взаємний вплив», – Олексій Нікітін. 

Довідково:

Закон «Про ринок електроенергії» передбачає запровадження конкурентних відносин на енергоринку, в тому числі на роздрібному. Вже сьогодні кінцевий споживач зможе обирати постачальника електроенергії.

1 січня в Україні розпочався перший етап реформи ринку електроенергії. Зміни розраховані на збільшення виробітку вітчизняних електростанцій, збільшення експорту електроенергії, долі зеленої енергетики, надійності енергопостачання за рахунок модернізації обладнання та мереж, застосування смарт-технологій.

Реформа передбачає впровадження європейської моделі, яка повинна стимулювати конкуренцію.

Прес-служба «Укргідроенерго»

Фотогалерея

Поділитися: