Особливості професії: що треба знати і вміти, аби стати машиністом гідроагрегатів

Особливості професії: що треба знати і вміти, аби стати машиністом гідроагрегатів

14-09-2020
Професія машиніст, зазвичай, асоціюється зі спеціалістом, який здійснює керування залізничним транспортом. Як ця професія пов’язана з роботою гідроелектростанції та саме гідроагрегатів? Ми продовжуємо цикл публікацій, в якому ілюструємо тонкощі професій в гідроенергетиці. Цього разу про специфіку своєї роботи розповів машиніст гідроагрегатів Київської ГАЕС − Сергій Борденюк.

Сергію, в чому саме полягає робота машиніста гідроагрегатів оперативної служби Київської ГАЕС?

Зона моєї відповідальності – механічна частина. В тому числі, виведення турбінної частини обладнання, виявлення та усунення несправностей в роботі обладнання, пуск та зупинка гідроагрегатів на ручному управлінні, ліквідація аварійних ситуацій на механічному обладнанні та інших аварійних ситуацій на ГАЕС під керівництвом начальника зміни ГАЕС. Також, постійний нагляд та контроль за справністю обладнання, за температурним режимом, за рівнем масла в ваннах підшипників гідроагрегатів. Будь-яка несправність механічного обладнання гідрогенератору може привести до його зупинки, що, в свою чергу, може порушити баланс енергосистеми. Тому необхідно постійно робити огляди. І саме цим я займаюсь кожну свою зміну.

Чи правда, що оперативна служба на ГАЕС працює цілодобово?

Так, наша служба працює цілодобово через те, що потрібно слідкувати за роботою агрегатів та допоміжного обладнання, як вдень так і вночі. Вдень електростанція, зазвичай, працює в генераторному режимі, а вночі – в насосному. Тому необхідно постійно контролювати технічний стан обладнання. Моя зміна триває 12 годин, тобто я заступаю або з 8:00 до 20:00, або з 20:00 до 8:00.

Ви сказали, що ведете постійний нагляд за обладнанням, а яке саме обладнання Ви перевіряєте?

Я контролюю безпосередньо роботу гідроагрегату: відкриття направляючого апарату та його закриття. Баки високого тиску, в яких обов’язково повинен бути відповідний рівень масла та його тиск. Також, здійснюю нагляд за роботою системи техводопостачання та технічного повітропостачання, за роботою швидкопадаючих аварійно-ремонтних затворів, за роботою насосів відкачування та дренажу. Тому я зобов’язаний проводити обходи і огляди обладнання згідно затвердженого графіку і маршрутів.

Скажіть, а це з досвідом приходить: де та що саме необхідно подивитись, чи це ще риса характеру така?

В мене це скоріше риса характеру. Я завжди дуже відповідально ставлюсь до своїх обов’язків. Завжди працюю на результат і намагаюсь виконати роботу якомога ефективніше. Звісно переживаю: а якщо раптом щось… А взагалі я з дитинства люблю щось контролювати.

Чи були у Вашій практиці аварійні ситуації?

В мене аварійних ситуацій не було. Я працюю на станції вже 25 років, і знаю добре на що більше потрібно звернути увагу. Тому після кожної зміни, я обов’язково контролюю те обладнання, де, я знаю, можуть бути несправності. Я завжди підстраховуюсь. Але екстремальних ситуацій не було. Взагалі у нас на станції приділяють значну увагу модернізації та реконструкції обладнання, що сприяє продовженню його технічного ресурсу.

Ви згадали про реконструкцію. Вона якось вплинула на Вашу роботу?

Звичайно. Після реконструкції гідроагрегатів Київської ГАЕС стало набагато легше. Значно підвищилась надійність обладнання та рівень безпеки експлуатації. Але не можна бути впевненим на 100%, що не буде порушень цілісності трубопроводів, витоків води чи масла, чи інші несправності, які призведуть до аварійної ситуації, тому тут завжди є ми – черговий оперативний персонал.

Сергію, розкажіть, будь ласка, а як Ви стали машиністом гідроагрегатів?

Мій батько дуже добре розбирався в різного роду електросхемах та електроприладах, ремонтував телевізори та радіоприймачі. І я з дитинства почав навчатися в нього цій справі. Тому після училища, де я отримав спеціальність електромонтажника по освітлювальним і силовим мережам та електроустаткуванням, я вирішив піти шляхом батька і прийшов працювати на станцію електромонтером. Через деякий час я служив в армії, де був зв’язківцем і також працював з електроприладами. Після повернення на станцію, я підвищував свій розряд. А з часом склав спеціальний внутрішній екзамен і перейшов на посаду електрослюсаря з ремонту електроустаткування електростанцій, а вже тільки після цього став машиністом гідроагрегатів.

Яка освіта необхідна для Вашої роботи?

Зазвичай – професійно-технічна. На жаль, в мене вищої освіти поки що не має. Але для подальшого кар’єрного росту вона необхідна. І це вже є в моїх планах на майбутнє.

А які знання необхідні для початку? Що необхідно вміти робити?

Потрібно добре орієнтуватися в схемах та кресленнях. А для машиніста, ще дуже актуальна візуалізація. В мене є схеми, як працює обладнання, що та куди підводить кожний трубопровід, які вентилі що перекривають. Під час виведення обладнання потрібно обов’язково добре знати, що необхідно попередньо відкрити, вивести так, щоб не було поломки та витоку. Але при виконанні своєї роботі я не по схемам та кресленням орієнтуюсь. По турбінній частині завжди можливо знайти декілька альтернативних шляхів вирішення задачі. Перш за все ти повинен розуміти для себе, що саме ти робиш, що відкриваєш, а що вимикаєш, як можна вивести агрегат таким чином, щоб не допустити витоків.

Які труднощі виникають при роботі?

Труднощі можуть виникати тільки якщо ти чогось не знаєш чи не мав бажання в чомусь розібратись до кінця.

Що Ви можете загалом сказати молодим спеціалістам, які тільки опановують роботу на електростанції?

Перш за все робота має приносити задоволення. Мені завжди подобались всі мої роботи. Робота машиністом гідроагрегату досить цікава, непогано оплачується і дає потенціал для подальшого кар’єрного розвитку. І взагалі гідроенергетична галузь наразі розвивається, а тому для молоді тут є гарні перспективи.

Пресслужба Укргідроенерго

Читайте також:

Незвичайна професія гідроенергетиків – водолаз

«Оперативник – це не професія, а образ життя», - Юрій Шульга

Вадим Невідомський: Управління краном я б порівняв з відеогрою!

Поділитися: